عدالتخواه باشیم یا نباشیم؟!
بسم الله الرحمن الرحیم
"یا ایها الذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط شهداء لله وَلَوعلی انفسکم اوالوالدین و الاقربین ان یکن غنیا او فقیرا فالله اولی بهما فلا تتبعوا الهوی عن تعدلوا و ان تلوا او تعرضوا فان الله کان بما تعملون خبیرا"(نساء/135)
قوامین: این کلمه به معنی بسیار قیام کننده است یعنی در هر حال و در هر کار و در هر عصر و زمان قیام به عدالت کنید بگونه ای که این عمل خلق و خوی شما شود و انحراف از آن بر خلاف طبع و روح شما گردد.
تمام کلمات و جملات این آیه در راستای تشویق و تأکید بر عدالت است، قیام به عدالت و گواهی به عدالت به دوری از هرگونه فردگرایی، نژادگرایی و یا ضعیف گرایی است، معیار حق و عدالت است نه فقیر و غنی یا خویش و خویشاوندی...
گواهی انسان چند حالت دارد:
گاهی علیه ثروتمندان بخاطر روحیه ضد استکباری و گاهی به نفع ثروتمندان بخاطر طمع به مال و مقام آنها گاهی گواهی علیه فقیران بخاطر بی اعتنایی به آنها و گاهی به نفع فقیر بخاطر دلسوزی به او.
در این آیه تمام این انگیزه ها باطل شمرده می شود و فقط قیام به عدل را حق می داند.
پیام آیه:
1-به پا داشتن عدالت واجب ولازمه ی ایمان:"یا ایهاالذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط"
2-قیام به عدالت باید خلق و خوی و خصلت مؤمن گردد:.قوام یعنی همیشه بر پادارنده
3-عدالت،حتی نسبت به غیر مسلمان نیز باید رعایت شود.
4-عدالت در تمام ابعاد زندگی باشد:در اقامه ی عدل مورد خاصی را ذکر نکرده است."قوامین بالقسط"
5-گواهی دادن و گواه شدن به حق عدالت است:"کونوا...شهداء لله"
6-نباید هدف از گواهی دادن ،دستیابی به اغراض دنیوی باشد:"شهداء لله"
7-اقرار انسان علیه خودش نیز جایز و معتبر است:"شهداء لله و لو علی انفسکم"
8-ضوابط بر روابط مقدم است:"و لو علی انفسکم أو الوالدین والأقربین"
9-رعایت مصالح خود و بستگان وفقرا باید تحت الشعاع حق و رضای خدا باشد"شهداء لله و او علی..."
10-مصلحت واقعی فقرا و اغنیاء از طریق شهادت به ناحق تأمین نخواهد شد:"إن یکن غنیا أوفقیرا فالله اولی بهما"
11-همه در برابر قانون مساویند:"غنیا أو فقیرا"
12-پیروی از هوای نفس مانع از اجرای عدالت است و ملاحظه فامیل و فقر وغنی نشانه ی هواپرستی است:"فلا تتبعوا الهوی إن تعدلوا"
13-شهادت دادن واجب و کتمان و تحریف ممنوع:"أن تلوا أو تعرضوا"
14-هر نوع کارشکنی،تأخیر و جلوگیری از اجرای عدالت حرام است:"إن تلوا"
15-ضامن اجرای عدالت ،ایمان به علم الهی است:"فان الله کان بما تعملون خبیرا"
{تهیه شده توسط اکبر قائدى }